اما هالیوود بار دیگر گواهی برای رویکرد ضد ایرانی سینمای آمریکا و تلاش برای استفاده از سینما به عنوان یک ابزار سیاسی را نمایان می کند. آیا اینچنین نیست که اهداف هالیوود در تخریب چهره ایران در غرب این بار از طریق ساخت فیلم هایی که اینچنین احساسات مردم را جریحه دار می کند شروع شده است؟
البته دگر کشور ها هم از هجوم هالیوود بدون بهره نمانده اند. هنور چند سال از ساخت فیلم "بورات" نمی گذرد، فیلمی که مردم و جامعه قزاقستان را مورد اهانت قرار داد.
جالب اینجاست که وقتی درباره هجوم هالیوود به آداب و رسوم دیگر کشور های دنیا حرف می زنیم عده ای داد می زنند که « شما اسیر توهم شده اید و فیلم ها را به چشم سیاسی نگاه می کنید» البته حمله همه جانبه هالیوود به دیگر کشور ها قابل انکار نیست. صاحبنظران زیادی در دنیا هستند که معتقدند هالیوود برای فراهم کردن مقدمات جهانی شدن و نابودی فرهنگ های مقاوم غیر آمریکایی نقش بزرگی را به عهده دارد.
تولید و نمایش فیلم هایی علیه ارزش های ملی و دینی کشورمان با پیروزی انقلاب اسلامی در متن اهداف سینمای غرب قرار گرفته است. این در حالی است که در دهه های اول انقلاب فیلم های ضد ایرانی بیشتر در حال و هوای اشغال لانه جاسوسی آمریکا در تهران و آزاد سازی گروگان ها بوده است. با پیروزی ایران در دفاع مقدس و به رخ کشیدن مقاومت ایرانی به جهانیان، تحقیر جامعه ایرانی سرلوحه اهداف قرار گرفت که مهمترین فیلم در این زمینه"بدون دخترم هرگز" بود.
هالیوود در برخورد با ایران عملا دو شیوه را پیش گرفته است، گاهی مستقیما ایران اسلامی را هدف قرار می دهد و وانمود می کند که تنها با بنیاد گرایی اسلامی و خشونت های مذهبی مخالف است مانند فیلم "دروغ های واقعی" که یک فلسطینی و یک ژاپنی به حمایت ایران تشکیلات اتمی را هدایت می کردند. گاهی اوقات هم اهانت به اسلام و ایران را در هم می آمیزد و علاوه به اسلام خشم و کینه خود را نسبت به فرهنگ ایرانی نشان می دهد. که در این زمینه باز فیلم "بدون دخترم هرگز" گواه حرف من است. لازم است بگویم که منتقدین و صاحبنظران آمریکایی نیز آنرا بی ارزش قلمداد کرده اند (لطفا صحنه عبور گوسفندان از خیابان های تهران و نماز خواندن مردم با کفش را به خاطر بیاورید). البته تهاجم هالیوود به ایران به همین چند مورد ختم نمی شود. در زمینه تاریخ باستان نیز با ساخت فیلم های "اسکندر" که قرار بود شاهد زندگی اسکندر مقدونی باشیم، محور آن در نهایت سرزمین ایران شد و ایرانی که توسط اسکندر به راحتی فتح شد!
سیصد نمونه دیگری از این فیلم هاست که با شدت بیشتری تکرار می شود. چرا که در این فیلم حتی به چهره ایرانیان هم رحم نشده است چه برسد به رفتارشان. واشنگتن پست هم درباره اش اینچنین می نویسد: « فیلمی برای افراد با ضریب هوشی پایین»...
جالب اینجاست که چنین فیلم هایی با تقدیر هم رو به رو می شوند!
آیا در فیلم بدون دخترم هرگز نگفتند که ایرانیان غذایی شبیه کرم و حشرات می خورند؟ آیا نگفتند که ملتی وحشی هستند؟ در این صورت باز هم باید به دیده اطمینان و اعتماد به آنان نگاه کرد؟ آیا باید منتظر بمانیم و ببینیم که هر از گاهی فیلمی ساخته شود که فرهنگ و آداب و رسوم ایرانی را مورد هجمه قرار دهد و ما تنها به محکوم کردن و شکایت های بی فایده پناه ببریم و سوال آخر اینکه آیا سنگسار ثریا.م شبیه همان دروغ های همیشگی هالیوود در خصوص ملت ایران نیست؟
البته دگر کشور ها هم از هجوم هالیوود بدون بهره نمانده اند. هنور چند سال از ساخت فیلم "بورات" نمی گذرد، فیلمی که مردم و جامعه قزاقستان را مورد اهانت قرار داد.
جالب اینجاست که وقتی درباره هجوم هالیوود به آداب و رسوم دیگر کشور های دنیا حرف می زنیم عده ای داد می زنند که « شما اسیر توهم شده اید و فیلم ها را به چشم سیاسی نگاه می کنید» البته حمله همه جانبه هالیوود به دیگر کشور ها قابل انکار نیست. صاحبنظران زیادی در دنیا هستند که معتقدند هالیوود برای فراهم کردن مقدمات جهانی شدن و نابودی فرهنگ های مقاوم غیر آمریکایی نقش بزرگی را به عهده دارد.
تولید و نمایش فیلم هایی علیه ارزش های ملی و دینی کشورمان با پیروزی انقلاب اسلامی در متن اهداف سینمای غرب قرار گرفته است. این در حالی است که در دهه های اول انقلاب فیلم های ضد ایرانی بیشتر در حال و هوای اشغال لانه جاسوسی آمریکا در تهران و آزاد سازی گروگان ها بوده است. با پیروزی ایران در دفاع مقدس و به رخ کشیدن مقاومت ایرانی به جهانیان، تحقیر جامعه ایرانی سرلوحه اهداف قرار گرفت که مهمترین فیلم در این زمینه"بدون دخترم هرگز" بود.
هالیوود در برخورد با ایران عملا دو شیوه را پیش گرفته است، گاهی مستقیما ایران اسلامی را هدف قرار می دهد و وانمود می کند که تنها با بنیاد گرایی اسلامی و خشونت های مذهبی مخالف است مانند فیلم "دروغ های واقعی" که یک فلسطینی و یک ژاپنی به حمایت ایران تشکیلات اتمی را هدایت می کردند. گاهی اوقات هم اهانت به اسلام و ایران را در هم می آمیزد و علاوه به اسلام خشم و کینه خود را نسبت به فرهنگ ایرانی نشان می دهد. که در این زمینه باز فیلم "بدون دخترم هرگز" گواه حرف من است. لازم است بگویم که منتقدین و صاحبنظران آمریکایی نیز آنرا بی ارزش قلمداد کرده اند (لطفا صحنه عبور گوسفندان از خیابان های تهران و نماز خواندن مردم با کفش را به خاطر بیاورید). البته تهاجم هالیوود به ایران به همین چند مورد ختم نمی شود. در زمینه تاریخ باستان نیز با ساخت فیلم های "اسکندر" که قرار بود شاهد زندگی اسکندر مقدونی باشیم، محور آن در نهایت سرزمین ایران شد و ایرانی که توسط اسکندر به راحتی فتح شد!
سیصد نمونه دیگری از این فیلم هاست که با شدت بیشتری تکرار می شود. چرا که در این فیلم حتی به چهره ایرانیان هم رحم نشده است چه برسد به رفتارشان. واشنگتن پست هم درباره اش اینچنین می نویسد: « فیلمی برای افراد با ضریب هوشی پایین»...
جالب اینجاست که چنین فیلم هایی با تقدیر هم رو به رو می شوند!
آیا در فیلم بدون دخترم هرگز نگفتند که ایرانیان غذایی شبیه کرم و حشرات می خورند؟ آیا نگفتند که ملتی وحشی هستند؟ در این صورت باز هم باید به دیده اطمینان و اعتماد به آنان نگاه کرد؟ آیا باید منتظر بمانیم و ببینیم که هر از گاهی فیلمی ساخته شود که فرهنگ و آداب و رسوم ایرانی را مورد هجمه قرار دهد و ما تنها به محکوم کردن و شکایت های بی فایده پناه ببریم و سوال آخر اینکه آیا سنگسار ثریا.م شبیه همان دروغ های همیشگی هالیوود در خصوص ملت ایران نیست؟
+ نوشته شده در چهارشنبه چهاردهم مرداد ۱۳۸۸ ساعت 4:27 توسط مرتضی
|
در این وبلاگ نقد و بررسی سینمای آمریکا ، آخرالزمان از نگاه غرب و اسلام ، اهمیت و کارکرد رسانه ، نقد و تحلیل عرفان ها نوظهور ، شناخت ماهیت صهیونیزم بین الملل ، فراماسونری و مسایل و اتفاقات روز جهان بررسی می شود .